سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر شرایط مالی و رفتار بر تلاش زوجین برای ساختن زندگی مشترک

در جامعه ما هنوز رسوم قدیمی در بسیاری از خانواده ها حکم فرما می باشد که تهیه مسکن بر عهده خانواده پسر و تهیه جهیزیه بر عهده خانواده دختر می باشد . 

در جامعه ما هنوز رسوم قدیمی در بسیاری از خانواده ها حکم فرما می باشد که تهیه مسکن بر عهده خانواده پسر و تهیه جهیزیه بر عهده خانواده دختر می باشد . این مسئله باعث شده تا شرایط ازدواج جوانان بسیار سخت تر از گذشته شده باشد . بسیاری از جوانانی که به مرکز مشاوره ازدواج مراجعه می کنند به دلیل نداشتن شرایط کامل برای ازدواج دچار مشکلات فراوانی شده اند . شرایط بد اقتصادی باعث شده تا جوانان به تنهایی توانایی تشکیل زندگی مشترک نداشته باشند و بسیاری از خانواده ها هم آن قدر توان مالی ندارند تا شرایط کامل را محیا سازند . این مسائل باعث شده تا آمار ازدواج در جامعه به شدت کاهش یابد . در این بین محدود خانواده هایی هستند که توان مالی مناسبی برای رفع نیاز جوانان خود دارند اما این حمایت مالی در بسیاری از خانواده ها باعث شده تا خانواده دختر و پسر به خود اجازه دهند تا در موضوعات مختلف زندگی زوجین دخالت کرده و نظرات خود را اعمال کنند . در این بین مسائل مهمتر زندگی به دست فراموشی سپرده می شود . در این مطلب سعی بر آن داریم تا درباره وظایفی که زن و مرد در زندگی مشترک دارند و مشکلات رایجی که در بین آنها وجود دارد صحبت کنیم .

وظایف زوجین نسبت به یکدیگر

ساختن زندگی مشترک نیازمند پذیرش نقش مناسب برای هر یک از زوجین می باشد . زن و مرد با پذیرش مسئولیت خود می توانند در رفع مشکلات و مسائلی که در زندگی مشترک برای آنها به وجود می آید تاثیر گذار باشند . باید توجه داشت وجود عشق و علاقه برای ساختن یک زندگی پر دوام ، موضوعی بسیار سازنده است . دختر و پسری که نسبت به یکدیگر محبتی قلبی داشته باشند از هیچ کوشش و تلاشی برای ساختن زندگی مشترک و رفع نیاز های یکدیگر ، کوتاهی نمی کنند . در مرکز مشاوره خانواده آموزش های مناسبی به زوجین داده می شود تا با آگاهی از وظایف و مسئولیت های خود به تحکیم بنیان خانواده بپردازند و مسیر زندگی را به سمتی ببرند که مطلوب هر دو نفر باشد . زوجین باید در انتخاب اهداف زندگی خود و چگونگی آن استقلال داشته باشند . این مسئله شامل مسائل مالی نیز می شود .

مشاور روانشناس به دختر و پسری که برای شروع زندگی مشترک به مراکز مشاوره مراجعه می کنند توصیه می کنند درباره مسائل مالی و توقعاتی که از یکدیگر درباره ساختن زندگی مشترک دارند و توانایی های خود بسیار واضح و روشن با یکدیگر صحبت کنند . محل زندگی ، وسایل زندگی و پرداخت هزینه های زندگی از اصلی ترین موضوعاتی می باشد که دختر و پسر درباره آن باید با هم صحبت کنند . بسیاری از دختران و پسران امروزه ترجیح می دهند تا خود زندگی مشترک را بسازند ، با تلاش هر دو نفر . در این شرایط هر دو نفر شاغل هستند و تلاش می کنند تا شرایط مالی مطلوب را به وجود آورند . روانشناس ازدواج ، زوجین را از مسائل و مشکلاتی که امکان دارد در زندگی مشترک به دلیل مشکلات مالی یا شاغل بودن هر دو زوج ، به وجود آید آگاه می کند و به آنها کمک می کند تا با چشم باز در مسیر مناسب قرار گیرند .

روانشناس درباره نظرات زوجین درباره همه مسائل با آنها صحبت می کند . حتی درباره فرزندان و نحوه تربیت آنها . بسیاری از زوجینی که به کلینیک روانشناسی کودک مراجعه می کنند ، والدینی هستند که در نحوه برخورد با کودک خود تفاهم نداشته و هر یک تلاش می کنند تا بر اساس نظر و فرهنگ خود به تربیت فرزندانشان بپردازند .

توصیه های مهم روانشناس پیش از ازدواج در مورد رفتار زوجین نسبت به یکدیگر

-         بیان خواسته ها روشن و واضح : بسیاری از زوجین از بیان خواسته های خود به شکل روشن هراس دارند و یا خجالت می کشند . این ترس و خجالت ممکن است تحت تاثیر احساسات باشد و امکان دارد از نگرانی بابت ترک شدن . مشاور پیش از ازدواج به زوجین کمک می کند تا با نگرانی های خود کنار آمده و بر آگاهی هایی که فکر می کنند طرف مقابل دارد ، تصمیم به ازدواج نگیرند و با یکدیگر رفتار نکنند .

-         یکی شدن با هم : زوجی در زندگی مشترک موفق می باشد که به خود و همسرش به شکل یک نفر واحد نگاه کند . هر یک از زوجین اگر بتوانند به تاثیری که اعمال خود بر طرف مقابل همانگونه نگاه کنند که آن رفتار بر خودشان می گذار شاید در بسیاری از تصمیمات خود تجدید نظر می کردند .

-         حل مشکلات : اگر زوجین بگذارند ناراحتی های آنها تبدیل به خشم شود به مرور زمان از یکدیگر فاصله گرفته و از هم دور می شوند . حل مشکلات در زمان مناسب از مهمترین اعمالی می باشد که زن و مرد باید انجام دهند . مشاور ازدواج به زوجین آموزش می دهند تا چگونه مشکلات را شناسایی کرده و نسبت به آن مسئولانه رفتار کنند . پذیرش مسئولیت از مهمترین موضوعاتی می باشد که دختر و پسر جوانی که می خواهند وارد زندگی مشترک شوند باید درک مناسبی از آن پیدا کنند .

-         به علایق یکدیگر اهمیت دهید : زن و مردی که نتوانند به علایق یکدیگر اهمیت دهند و از علایق هم لذت ببرند هیچ وقت نمی توانند در کنار هم آرامش را تجربه کنند . همراهی و حمایت در تمامی لحظه ها برای داشتن یک زندگی مستحکم بسیار ضروری است که زوج های جوان باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشند .

نویسنده : غزاله البهشتی

تلفن : 22593216 – 22795735

 

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3