سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوامل موثر در شکل گیری عشق

عشق مسئله ای می باشد که از روزگاران دور ذهن و زندگی افراد را به شکل های گوناگون به خود مشغول نموده است . 

 

عشق مسئله ای می باشد که از روزگاران دور ذهن و زندگی افراد را به شکل های گوناگون به خود مشغول نموده است . در مرکز مشاوره روانشناسی ، بسیاری از افراد به دلیل احساس عشق و علاقه شدید دچار مشکلات فراوانی گشته اند که خود در حل آنها عاجز شده اند و بسیاری از افراد علت انتخاب شریک زندگی خود را عشق می دانند . روانشناسان به بررسی عوامل مختلفی برای دست یابی به این نکته دست زده اند که علت اصلی ایجاد عشق چیست و چه عواملی باعث می شود تا یک نفر نسبت به فرد دیگری احساس عشق و علاقه کرده و در زمانی که تائید طرف مقابل خود را دریافت نمی کند دچار احساس نا کامی و رنج گردد . زمانی که فردی احساس می کند عاشق شده هورمون هایی نظیر آدرنالین در مغز وی ، زمانی که معشوق را ملاقات می کند یا به وی فکر می کند ، آزاد می شود که فرد را دچار احساسات متنوعی می کند . آزاد شدن این هورمون مغزی گاهی اعتیاد آور و باعث می شود فرد در زمان دوری از معشوق احساسات بدی را تجربه نماید .

انواع عشق از نظر مشاوره روانشناسی

-         جذب خود در بیرون : یکی از شایع ترین دلایلی که روانشناسان برای ایجاد عشق در افراد یافته اند این مسئله می باشد که فرد انعکاس خود را در فردی دیگر دیده و نسبت به آن جذب می گردد . گاهی فردی که عاشق می شود تمام ویژگی های طرف مقابل را ندارد بلکه طرف مقابل وی آن چیزی می باشد که فرد همواره تمایل داشته از خود ببیند و بداند . البته در این نوع عشق رفتار تاثیر گذار طرف مقابل و منطبق بودن وی نسبت دیدگاه فرد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

-         هم زیستی روانی : ویژگی های روانی که در افراد وجود دارد می تواند باعث شود تا آنها نسبت به یکدیگر احساس عشق و علاقه نمایند . در روانشناسی بالینی این نوع عشق را نوعی هم زیستی روانی می نامند که در آن هر فرد چیزی را از رابطه دریافت می نماید که در وی نهادینه شده و با آن حساس آرامش می نماید . به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که سلطه جو می باشد ، این فرد در کناری کسی که نیاز به کنترل بیرونی دارد به راحتی می تواند هم زیستی روانی کرده و نسبت به وی احساس علاقه شدید کند .

-         جذب مکمل : در این نوع جذب فرد احساس عشق را زمانی تجربه می کند که با فردی با ویژگی های متضاد خود رو به رو گشته باشد . این افراد معمولا خلاء هایی که طرف مقابل در خود دارد را پر کرده و باعث ایجاد احساس علاقه در طرف مقابل می گردد ، مثلا فردی شلخته به فردی که بسیار مرتب است علاقه مند می شود . هر چند این شکل عشق در ابتدا برای افراد جذاب است اما در طول زمان به دلیل تفاوت هایی که افراد با یکدیگر دارند آنها را دچار چالشهای جدی می نماید .

تاثیر والدین در ایجاد احساس عشق چیست ؟

نقشه راه عشق در هر فرد معمولا تا 8 سالگی ایجاد می گردد . مشاور کودک معتقد است بیشترین تاثیر انتخاب فرد مورد علاقه در پسران به مادران باز می گردد و بیشترین تاثیر در دختران را پدران دارند . وقتی مردی نسبت به دختر خود با احترام رفتار می کند و به وی احساس ارزشمندی می دهد این دختر در بزرگسالی نیز اهمیت و ارزش خود را درک کرده و جذب مردانی می شود که این ویژگی را در آنها افزایش دهند . بسیاری از مردانی که همسران خود را خود انتخاب می کنند در طی مشاوره پیش از ازدواج متوجه شباهت بسیار زیاد دختر انتخابی خود به مادر خواهند داشت . پسرانی که با مادر خود رابطه عاطفی بسیار کمی داشته اند و مادر آنها سرد و خشک رفتار می کردند معمولا افرادی بی ثبات در عشق بوده که نوعی ترس را نسبت به بودن در رابطه ای متعهدانه تجربه می کنند .

تفاوت عشق از نگاه زنان و مردان

زنان عشق را به عنوان حمایت و همراهی دیده و آن را در تمامی بخش های زندگی خود حمل می کنند . در واقع مغز زنان قابلیت آن را دارد که به موضوعات مختلف را در شرایط مختلف فکر کنند و یکی از مهمترین مسائل برای آنها عشق می باشد در حالی که مغز مردها همچون اتاق های جداگانه ای می باشد که اطلاعات هر اتاق در همان اتاق باقی می ماند و قابلیت انتقال به اتاق دیگری را ندارد . مثلا مردان در زمان کار نمی توانند به عشق فکر کنند  و زمانی که احساسات آنها فوران نموده نمی توان درباره کار با آنها صحبت کرد . مردان عشق را بیشتر به عنوان یک احساس قدرت درک می کنند و زمانی که بتوانند به عنوان یک منبع قدرت به آنها نگاه شود احساس علاقه خود را بروز می دهند .

نشانه ها عشق واقعی

-         عشق به عنوان احساسی متداوم می باشد و افرادی که عنوان می کنند در یک نگاه عاشق شده اند بیشتر تحت هیجانات هورمونی و بالارفتن  احساسات خود ، تصور می کنند دچار عشق شده اند .

-         عشق در طول زمان و با آشنایی بیشتر شکل می گیرد وقتی زوجی بتوانند خود را تمام و کمال در مقابل یکدیگر بروز داده و درباره احساسات ، ترس ها و باور های خود صحبت کنند آن زمان است که هر دو نفر به اوج اعتماد و عشق دست یافته اند .

-         عشق شرط ندارد . افرادی که عشقی حقیقی دارند نسبت به انجام کار یا ایجاد موقعیت شادی آور برای شریک خود احساس خوبی داشته و در قبال کارهایی که انجام می دهند توقع ندارند .

نویسنده : غزاله البهشتی  

 تلفن : 22593216 – 22795735

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3